Cloud tehnologija zasniva se na tome da svi podaci koji su neophodni korisniku (bile to aplikacije, dokumenti, hardver, ili nešto drugo) budu dostupni u svakom trenutku. Dakle, cloud na neki način predstavlja uslugu dostavljanja servisa umesto samog proizvoda.
Koncept računarstva u oblaku se oslanja na deljenje resursa preko mreže, najčešće Interneta. Krajni korisnici pristupaju aplikacijama u oblaku preko veb pregledača ili desktop aplikacije na mobilnom telefonu, dok se softver i korisnički podaci nalaze na serverima na udaljenoj lokaciji.
Cloud u svakom trenutku pruža mogućnost pristupa aplikacijama, podacima, servisima za čuvanje podataka i ne traži od korisnika poznavanje fizičke lokacije sistema koji pruža servis.
Pružanje usluge na zahtev korisnika (engl. On-demand self-service) - Korisnik može samostalno odabrati i pokrenuti računarske resurse. Može birati vreme korišćenja i mrežni prostor za skladištenje podataka. Većina provajdera klaud usluga svoje usluge temelji upravo na pristupu da korisnici plaćaju usluge u zavisnosti od vremena i obima u kojem ih koriste.
Samouslužnim organizacijama omogućava stvaranje elastične okoline koja se povećava i smanjuje u zavisnosti od potrebe i ciljnih performansi.
Širok mrežni pristup (engl. Broad network access) - Mogućnosti su dostupne putem mreže i njima se pristupa koristeći standardne mehanizme koji omogućuju heterogenu upotrebu „tankih“ i/ili „bogatijih“ klijentskih platformi kao i tradicionalnih programskih usluga temeljenih na „oblaku“.
Udruživanje resursa (engl. Resource pooling) - Računaski resursi provajdera usluga spajaju se kako bi poslužili sve korisnike koristeći model više zakupljenih jedinica (engl. Multi-Tenantmodel), s različitim fizičkim i virtuelnim resursima, koji se dinamički dodeljuju i uklanjaju prema zahtevima korisnika. Primeri resursa uključuju mrežni prostor, procesore, memoriju, mrežnu propusnost, virtuelne mašine.
Brza elastičnost (engl. Rapid elasticity) - Mogućnosti koje korisnicima nudi računarski oblak mogu biti ubrzano i elastično pokrenute, u nekim slučajevima i automatski, kako bi se po potrebi ostvarilo proporcionalno povećanje ili smanjenje resursa kada oni više nisu potrebni. Krajnjem korisniku resursi koje koristi mogu izgledati kao da nemaju ograničenja i mogu se kupiti u bilo kojoj količini u bilo koje vreme.
Izmerena usluga (engl. Measured service) - Sistemi automatski proveravaju i optimizuju upotrebu resursa. To se postiže merenjem sposobnosti apstrakcije prikladne potrebnom tipu usluge (na primer skladištenje podataka, aktivni korisnički računi). Upotreba resursa se može pratiti, proveravati i o njoj se mogu praviti izveštaji pružajući, tako, transparentan uvid o provajderima usluge i korisnicima.
S obzirom na to da korisnik nije vlasnik infrastrukture, samim tim nije dužan ni da je održava. On, zapravo, plaća iznajmljivanje usluge i onih resursa koji su mu u određenom trenutku potrebni. Dakle, ukoliko mu je potrebna neka poslovna aplikacija, on je iznajmi. Nema potrebe za kupovinom, nema promene hardvera i svih ostalih aktivnosti koje se tu podrazumevaju – u ovom slučaju potreban je samo pristup cloud servisu. Korisnik plaća samo ono što koristi i onoliko koliko to koristi. Kada mu usluge za koje se opredelio više nisu potrebne, jednostavno prestaje sa njihovim korišćenjem.